tisdag 23 augusti 2011

Skördat

Idag så fick jag en barnfri dag då Daniel tog med Alexander till en kompis till honom som också är pappaledig. Så idag har jag först städat klart huset, eller nedervåningen ialf. Sen så blev det lite rensning i rabatten. Med lite tur behöver jag inte rensa den något mer innan vintern. Sen blev det till att skörda litegrann.


Hallonen åkte in i frysen för framtida bakprojekt, dillen hackades och frystes in. Det var drygt. Moroten ska vara till kalvsteken som ska ätas sen och paprikan ska skivas för att ha på smörgåsar sen. Jag skulle behöva ta upp resten av morötterna, måste ta reda på hur de ska vinterförvaras. Kan vara bra att veta om de ska ligga i plastpåse, pappåse osv. Sen håller jag på med något som jag har tänkt göra hela sommaren. Jag kokar saft. Receptet på saften hittar ni här.


Hur saften blir återstår att se. Resten av dagen ska fortsätta i skördandets tecken, det ska in en massa persilja för att hackas och frysas in. Sen var det ju morötterna också.

2 kommentarer:

  1. Hej hej! I brist på annat har jag kollat upp åt dig... En tjej som skrev "Vinterförvaring för morötter

    Tvätta inte morötterna, de ska vara helt torra. Fyll en låda med sand och stick in morötterna i sanden. När alla morötterna är nedgrävda täcker du lådan med ett lager sand till. Förvara morotslådan i källaren och plocka ut så mycket du behöver åt gången. Enkelt men mycket effektivt. Sparar dessutom mycket el eftersom du aldrig behöver ha dem i kylskåpet."
    Hoppas att saften blir god!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Jag har sett på TV att morötter ska förvaras i sand tror jag. Min rabarbersaft blev god. Det var ett liknande recept men jag hade ingen citron hemma så den struntade jag i.

    SvaraRadera