torsdag 18 augusti 2011

Pallkragar

Det har växt på riktigt bra i pallkragarna under sommaren. Sallad har vi haft från i början av juni fram till nu. Idag åkte de sista salladsplantorna, de hade däremot växt enormt på höjden men de var inte så goda längre. Romansalladen åkte för ett tag sen också, men de har jag satt igen men de verkar inte vilja komma upp.

Ja som ni ser höga var de och nu är de slängda. Jag måste börja slänga både överblommade blommor och det som är färdigodlat i pallkragarna, för jag kommer inte att ha tid i höst att ta allt på en gång.

Krondillen är gigantiska och de luktar himmelskt gott. Även dill har man kunnat gått ut att plockat när man ska ha det under hela sommaren. Men snart måste jag skörda på riktigt för att frysa in till vintern. Andra saker som jag har odlat under sommaren är vårlök och de var jättegoda, nu väntar jag på att en omgång till ska ta sig. Nästa år ska jag sätta mera i omgångar, det gäller det mesta. Sen har jag även satt sättlök och de växer ju, men än så länge har man inte kunnat skörda nån. Så de skippar jag nog till nästa år för det är lök som ska vinterlagras och lök är ju väldigt billigt att köpa så jag sätter nog hellre något annat. Jag skördade ju bondbönor för ett tag sen och de var goda i en stuvning. Idag gjorde jag ett nytt försök att skörda, några fick jag ihop men det var knappt. Så tyvärr kommer jag inte ha mycket bondbönor i frysen. Så till nästa sommar måste jag skörda tidigare, jag kom av mig för några veckor sen i allt vad pallkragarna heter och det har hållt i sig, på sista tiden har jag knappt vattnat. Men ni har inte sett de sista av dem ialf. Nästa vi ska äta morötter ska jag gå ut och dra upp några stycken, men de får vara kvar i jorden tills jag ska ha dem. Något som också kommit av sig är squasharna, men jag har hört att de fryser just nu och därför växer dåligt så om jag hade ett växthus så hade fått flytta in dit. Men paprikor har jag en hel drös av och chili såklart.

Mycket grönsaker blev det, men det har de förtjänat. Nu ska snart A läggas men det får hanen styra upp. Själv har jag inte bestämt för om jag ska sortera kort eller vara social med Daniel. Just nu lutar det åt att gå och dra nåt gammalt över sig. Jag är trött, ändå fick jag sova den senare delen av morgonen.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att det tagit sig så bra i pallkragarna. Du har legat i ordentligt. Ta en titt på min blogg och kolla in våra barns matchande dreglisar. Tar med på måndag. På tal om det måste jag kolla buss! Återkommer om det över telefon :)
    Kram

    SvaraRadera