torsdag 12 september 2013

Årets planteringar

Jag har haft planer på att sammanfatta årets pallkragar och annat jag har odlat, men har dragit mig lite för det eftersom skörden har varit väldigt snål i år.







Typ så här blev mina bästa paprikor, små och gröna om de ens blev något. Inte en enda har vi kunnat äta av dem. Detsamma gäller för squasharna, men de är redan slängda. Det i pallkragarna gav lite bättre utdelning, sallad har vi ätit en hel del. Men den blev aldrig stor. Ärtor och sockerärtor kom och vi åt av dem, men de kom sent och blev dåliga fort. Dillen och gurkorna ska vi inte prata om. De gurkorna jag försatte inne lyckades jag döda och de som sitter ute har totalt tre gurkor. Dillen kom men blev liten, så det som sitter kvar ute tänker jag inte spara. Persiljan kom och blev gigantisk, men det var andra året på de plantorna så de hade väl försprång. Lökarna tog jag in i somras och de ligger i källaren och väntar på att bli uppätna. Vitlöken blev kanon och likaså morötterna som sitter kvar ute. Salladslöken, den blev minimal. Så till nästa år ska jag komma igång tidigare och framförallt gödsla mera. Nu i år blev det sent av olika anledningar, dels var vädret kasst i maj och sen så var jag gravid och kunde inte köpa jordsäckar själv och Daniel jobbade som en gnu. Sen så hade vi ju tänkt köpa kompostmull på Atleverket, men när vi väl hade tid att åka dit så skulle jag kolla öppettider och på hemsidan upptäckte jag att de slutat tillverka kompostmull. Men till nästa år då är jag redo.

Annars i livet då?

Jo ståbrädan som vi köpt till barnvagnen passar inte, så det blir att skicka tillbaka och köpa en annan.

Jag ska börja vänja av Julia med amningsnapparna och förut tog hon bröstet utan nappen, så det ser jag positivt på.

Jag börjar få lite lagom ångest/stress hur det kommer att gå med två barn när Daniel har börjat jobba. Men jag vet att det kommer att gå, men vara kämpigt en del dagar och funkar bara amningen bra så är det väl inget att oroa sig för. En del dagar blir inget gjort helt enkelt, det är bara att leva med det. Men börjar ångra lite att vi inte köpte grannens dubbelvagn när de skulle sälja den. Det hade ju varit skönt att ta en promenad griniga eftermiddagar. För några längre promenader med ståbräda räknar jag inte med och definitivt inte till lekparken då vi måste ut på en stor väg för att ta oss dit. Men bilen finns ju alltid tillgänglig.

Vi är invaderade av flugor här hemma. Inte två-tre stycken utan kanske 50 döda flugor om dagen.... vi har alltid haft mycket flugor under höst och framförallt våren, men nu är det extremt.

Snart kommer BVC-sköterskan och ska väga Julia, men det är jag inget orolig för, hon äter som hon ska och verkar nöjd med tillvaron, förutom på kvällarna då det ska grinas. Men hon sover på nätterna och det är jag tacksam för. Visst det äts en del på nätterna, men hon somnar om snällt och för det mesta gör jag det också.

Winter is coming


1 kommentar:

  1. Vi har också fått en del flugor här hemma helt plötsligt, skitäckligt!
    Låter som det rullar på bra för er där hemma, mysigt. När ni orkar kommer vi gärna och leker och gosar bebis :) kram

    SvaraRadera