torsdag 16 februari 2012

Tvättberget

Många brukar gnälla och beklaga sig över det där tvättberget som det blir hos en del människor. Själv har jag aldrig några problem med tvättberget så här kommer några tips från min sida hur man kan undvika det.


Det första tipset är att ha minst två tvättkorgar då en alltid är full, för man får aldrig ihop en hel tvättmaskin efter att man har färgsorterat om man bara har en tvättkorg. Tvättkorgarna ska helst stå i en klädkammare eller undanskymt så man inte ser dem varje gång man tex går på toaletten, det får gärna finns space runtomkring så man kan ställa påsar med ren tvätt bredvid som man inte orkar plocka in på en gång som ni ser i detta fall. Sen också när man sängkläder eller handdukar i badrummet, tvätta på en gång så de aldrig hamnar i tvättkorgen. För sängkläder tar enorm plats i en liten tvättkorg och likaså handdukar om man är mer än två i hushållet.

Det andra tipset är själva tvättstugan, då min och Daniels fortfarande är provisorisk och under all kritik så kommer ingen bild, men ha den gärna undangömd så man kan ignorera tvätten i tumlaren i minst en vecka. Likaså får man inte så stor ångest om man inte hänger tvätten på en gång.



Det tredje tipset handlar om var man hänger tvätten som man av olika anledningar inte torktumlar. Häng den helst i ett rum som är över och används minimalt lite och gärna så långt ifrån alla andra rum också. Jag använder gästrummet som är längst in på övervåningen. Där är jag endast om jag ska fixa med tvätten eller om jag möjligtvis sover där nån gång. Så om tvätten hänger där länge så ser jag den inte och får inte heller någon ångest över den.

Så för att sammanfatta det hela, sprid ut alla moment i olika delar av huset som man inte använder så ofta och lätt kan stänga igen så man slipper se det hela. Ett annat alternativ är att ha tvättnedkast ner till tvättstugan som är fräsch och bra och man kan fixa all tvätt därinne. Har man inte möjlighet till något av dessa alternativ kan jag tyvärr inte hjälpa er. Men sist men inte minst, använd kläderna tills de är smutsiga det spar på både miljö och ekonomi.

Live long and prosper

1 kommentar: