fredag 28 januari 2011

Amning vs flaska

Nu har jag sjunkit så lågt i mitt moderskap att jag har introducerat bröstmjölksersättning i flaska för A. Anledningen till detta är att jag vid enstaka tillfällen faktiskt vill lämna hemmet själv utan honom ibland. Annars var det rätt bökigt med flaskan, här kommer ett gäng nackdelar.
Jobbigt att värma eftersom vattnet ska koka upp och sen svalna till rätt temperatur.
När man ger A flaskan så är typ båda händerna låsta.
Det kostar pengar.
Fördelarna är just att
Nån annan än jag kan ge honom mat.
Man slipper flasha brösten på offentliga ställen.
Men fördelarna med amningen är att.
Maten finns där, är det akut så fram med tutten och ungen kan äta på en gång.
Jag har händerna mer fria så att sitta och surfa eller läsa en bok är inget problem vid amning.
Det är gratis (jag väljer att bortse alla pengar jag har lagt på amningskupor pga läckande bröst).
Det är smidigt när barnet är ledsen och inget hjälper, fram med tutten och barnet blir snällt igen passar lata personer bra då det är jobbigt att bära barn.
Det är bättre näringsmässigt för barnet.
Nackdelarna är.
Det är svårt med kläder eftersom tutten ska fram.
När man är bland folk så kan det vara jobbigt att flasha brösten.

Så för mig väger amningen upp mycket pga jag kan surfa eller läsa när han äter, annars skulle jag aldrig få tid med sådant. Så ersättningen kommer bara att komma fram när jag inte är hemma för nu vet jag att han tar flaskan. Så nu hoppas jag att jag inte sabbat amningen med lite flaskmatande, risken finns ju. För att gå upp på natten för att värma mat vill jag inte, då är det mycket smidigare att hiva fram tutten och så somnar vi bägge två medan han äter. Sen finns det flera för och nackdelar som jag inte har haft med här för att jag inte har kommit på dem.

Nåväl läggningen och natten gick okej inatt men sen på morgonen var det en liten kille som inte ville somna om, så nu när vi brukar gå upp har han somnat igen. Så vem vet jag kanske lägger mig jag med, det skulle vara skönt med lite mer sömn.

1 kommentar:

  1. En överlägset bra fördel med flaska är att jag kan vara barnvakt utan att vara skitnödig utifall han vaknar och är hungrig...

    SvaraRadera